Oppgave 2.
Romanen kan settes i sjangrene dannelsesroman, utviklingsroman og kjærlighetsroman. Det er vanskelig å sette boka innenfor en enkel sjanger, boka handler både om en persons livsløp, prøvelser og modning, personlig utvikling mellom en periode fra problemet startet til det slutter, og om kjærlighet, selv om slutten ikke ender lykkelig.
Handlingen fortelles kronologisk, men i romanen får vi også av og til litt tilbakeblikk. Ved å se på tittelen til romanen får vi med en gang et frampek om at jeg-personen kommer til å dø.
Romanen begynner med at hovedpersonen, Tessa, sine tanker blir gjengitt, som et tankereferat. Spenningskurven er veldig lav i begynnelsen, men den bygger seg opp langsomt. Vendepunktet er når Tessa havner på sykehuset etter en lang dag og bading i en elv. Da innser både hun selv, familien og vennene at døden nærmer seg. Etter sykehusbesøket venter vi på at hun skal dø, og det er veldig spennende, og ikke minst like trist. Romanen har en lukket slutt, vi blir med henne gjennom de siste tankene hennes, og dette er noen av øyeblikkene i livet hennes. De samler seg mot et øyeblikk og hun dør.
Jeg skulle ønske jeg hadde en kjæreste. Jeg skulle ønske han bodde på en kleshenger i klesskapet. Da kunne jeg ta ham ut når jeg ville …
Navnet mitt omkranser en rundkjøring. Blekkspruter skylt opp på stranda. En død fugl på plenen. Millioner av larver, lamslåtte av sollys. … Seks snømenn lagd av bomull. … Sol i tekoppen min. … Zoey stirrer ut av vinduet, og jeg kjører ut av byen. Himmelen blir mørkere og mørkere. Gi slipp på dem. … Gi slipp på dem alle. … Øyeblikkene. Alle samler seg mot dette ene.
Forfatteren bruker for det meste mange skildringer i romanen. Tessa sine tanker blir gjengitt under hele fortellingen, også som tankereferat og indre monolog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar